STATUL ROMAN ofera 8.000 lei pentru persoanele care isi construiesc o casa sau o renoveaza. VEZI aici documentele de care ai nevoie

Circa 10.000 de români pot beneficia de bani pentru construirea de locuinţe noi sau renovarea cu materiale ecologice prin programul “Casa Verde” şi “Casa Verde Plus”, lansate în consultare publică, a declarat duminică ministrul Mediului, Cristiana Paşca-Palmer, pentru Digi 24.

‘În acest mandat, am vrut să punem în România nişte măsuri concrete prin care să stimulăm o tranziţie către economia verde. Ori economia verde înseamnă că avem mediul în centru creşterii economice. Programul Casa Verde Plus atinge un domeniu important pentru că materialele de construcţii au o amprentă de carbon mare, în general. O casă ecologică este mult mai ieftină’, a spus Cristiana Paşca-Palmer.

“Casa Verde Plus vine şi completează şi cu subvenţii pentru materiale de construcţie ecologică, pentru sisteme de izolaţie a casei cu materiale ecologice. Programul integral are 198 milioane de lei, dintre care 93 de milioane sunt pentru programul clasic, de înlocuire a sistemelor de încălzire şi 45 milioane lei pentru partea de materiale de construcţie ecologică. Pentru persoanele fizice, banii alocaţi prin program ar putea ajunge pentru circa 10.000 de persoane. O persoană fizică poate primi o finanţare de 6.000 de lei pentru achiziţia unor panouri solare care să asigure apa caldă menajeră, adică 100% din costuri. În cazul achiziţiei unei pompe de căldură, finanţarea ajunge la 8.000 de lei, adică 70-80% din costurile totale pentru că panourile solare vor putea fi finanţate în proporţie de 100%. Asociaţiile de locatari nu vor putea, încă, să acceseze acest program pentru că este o interpretare juridică din cauza căreia nu o pot face. Lucrăm şi la aceasta’, a precizat ministrul Mediului.

Conform ghidurilor aflate în dezbatere publică, proiectele finanţate prin “Casa Verde Plus” vor include, pe lângă sistemele de încălzire, optimizarea energetică prin folosirea de materiale cu amprentă redusă de carbon, sisteme de acoperişuri verzi, sisteme de eficientizare a consumului de resurse şi sisteme de iluminat ecologice.

Potrivit ministrului, românii care vor să acceseze aceste programe trebuie să se înscrie la Agenţia pentru Protecţia Mediului de pe raza judeţului unde locuiesc şi să întocmească un dosar. Angajaţii de la Administraţia Fondului de Mediu vor analiza dosarul, apoi va fi semnat un contract cu viitorul beneficiar, care va avea la dispoziţie un an pentru a achiziţiona sistemul şi a depune facturile pentru decontare. Finanţarea va fi acordată pe principiul ‘primul venit, primul servit’.

Persoanele fizice vor putea să se înscrie în programul „Casa Verde” dacă au, înainte de toate, domiciliul în România. Totodată, acestea vor trebui să fie proprietari sau coproprietari ai terenului și ai casei pentru care se va instala sistemul de încălzire nepoluant, iar imobilele să nu facă obiectul unui litigiu în instanță, unei revendicări legale ori unei proceduri de expropriere pentru utilitate publică.

Alte condiții vor fi ca solicitanții să nu aibă datorii la bugetul de stat sau la bugetele locale și să nu fi fost condamnați în trecut pentru infracțiuni contra mediului. „Nu este eligibil solicitantul care deține în proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe construcții, dintre care unele părți sunt comune, iar restul sunt proprietăți individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă și câte o carte funciară individuală pentru mai mult de două unități individuale, apartamente – locuințe, aflate în proprietate exclusivă, care poate fi reprezentată de locuințe și spații cu altă destinație, după caz”, este punctat în proiectul de ordin MMAP.

În ceea ce privește dosarul de finanțare ce va trebui depus la AFM, propunerea de act normativ aflată în consultare publică prevede necesitatea următoarelor documente:

  • cererea de finanțare nerambursabilă (original);
  • o declarație pe propria răspundere a solicitantului (în original);
  • actul de identitate al solicitantului (copie);
  • extrasul de carte funciară pentru informare (emis de maximum 30 de zile) sau extrasul de carte funciară pentru autentificare ce atestă dreptul de proprietate/coproprietate al solicitantului asupra terenului și casei unde se implementează sistemul de încălzire (original);
  • documentul eliberat de autoritatea publică locală, care atestă adresa imobilului, în situația în care adresa de implementare din cererea de finanțare diferă de cea din extrasul de carte funciară;
  • copia cărții funciare și extrasul de carte funciară individuală;
  • pentru imobilele deținute în coproprietate se va depune o declarație notarială, semnată de toți coproprietarii, din care să reiasă că pentru imobilul respectiv se va depune o singură cerere de finanțare, precum și persoana solicitantă;
  • certificatul de atestare fiscală privind plata obligațiilor la bugetul local, emis pe numele solicitantului (original) de organele competente teritorial;
  • în cazul în care domiciliul solicitantului este diferit de locul de implementare, se va depune și certificatul de atestare fiscală privind plata obligațiilor la bugetul local, emis pe numele solicitantului (original), eliberat de către organele competente din zona implementării proiectului;
  • certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către unitatea teritorială a Fiscului (original);
  • certificatul de cazier judiciar emis pe numele solicitantului, eliberat de către organul teritorial al Ministerului Afacerilor Interne (original);
  • o adeverință privind existența contului bancar al solicitantului finanțării, emisă de o bancă comercială, sau extrasul de cont.

Dosarul de înscriere va trebui depus, într-un singur exemplar, la agenția județeană pentru protecția mediului din zona domiciliului solicitantului. „Un solicitant poate depune în cadrul sesiunii de finanțare o singură cerere de finanțare pentru un singur tip de proiect. În cazul imobilelor cu doi sau mai mulți coproprietari, se poate depune o singură cerere de finanțare, pentru acel imobil, pe sesiune”, mai scrie în proiectul de ordin.

Persoanele fizice care vor fi acceptate în program vor trebui să se prezinte la agențiile județene pentru protecția mediului pentru a semna contractul de finanțare nerambursabilă. Acesta va avea o valabilitate de 12 luni, în timp ce proiectul de schimbare a sistemului de încălzire va trebui finalizat în zece luni de la semnare.

Notă: Prin programul „Casa Verde Plus”, persoanele fizice și ONG-urile vor putea cere bani pentru izolarea termică a clădirilor.

Sursa: informatiazilei.ro