Roşiile: beneficii excelente pentru sănătate

Roşiile sunt menţionate ca un „aliment funcţional” care merge dincolo de simpla furnizarea nutrienţilor de bază. Ca urmare a fitonutrienţilor benefici cum ar fi licopenul sau betacarotenul, roşiile joacă un rol important în prevenirea bolilor cronice şi oferă şi alte beneficii pentru sănătate.

Beneficiile consumului de fructe şi legume de toate felurile, inclusiv al roşiilor sunt impresionante. Pe măsură ce proporţia de alimente vegetale din dietă creşte, riscul de boli de inimă, diabet şi cancer scade semnificativ. Iată o serie de boli care pot fi combătute cu ajutorul consumului de roşii:

Cancerul

Fiind o excelentă sursă de vitamina C şi alţi antioxidanţi, roşiile pot ajuta la combaterea formării de radicali liberi cunoscuţi sub altă formă drept una dintre cauzele principale ale dezvotării celulelor cancerigene.

Cancerul de prostată

Licopenul a fost legat de prevenirea cancerului de prostată în mai multe studii. Doctorul John Erdman, profesor emerit al departamentului de ştiinţă alimentară şi nutriţie umană la Universitatea din Illinois, declară pentru revista Medicalnewstoday: „Licopenul găsit în roşii este foarte eficient, fiind un puternic sprijin în tratamentul cancerului de prostată.”
Dietele bogate în beta-caroten pot juca un rol protector împotriva cancerului de prostată, potrivit unui studiu realizat de Universitatea Harvard de Sănătate Publică, la departamentul de nutriţie.

branza-paine-rosii

Cancerul colorectal

Consumul de beta-caroten s-a dovedit a avea o asociere inversă cu dezvoltarea cancerului de colon la populaţia japoneză. Aportul mare de fibre din fructe şi legume este asociat cu un risc redus de cancer colorectal. Potrivit Societăţii Americane de Cancer, unele studii au aratat că persoanele care au diete bogate în rosii pot avea un risc mai mic de anumite tipuri de cancer, în special cancerul de prostată, plămân şi stomac.

Diabetul

Studiile au aratăt că persoanele cu diabet zaharat de tip 1 care consumă diete bogate în fibre au niveluri mai mici de glucoză în sânge, în timp ce persoanelor cu diabet zaharat de tip 2 le poate fi îmbunătăţit nivelul de zahăr din sânge, lipidele şi nivelul de insulină. O cană cu roşii cherry oferă aproximativ 2 grame de fibre.
Constipaţie

Consumul de alimente care sunt bogate în conţinut de apă şi fibre – aşa cum sunt şi roşiile – pot ajuta la restaurarea hidratării şi pot promova mişcările regulate ale intestinului.

rosiile-combat-cancerul

Sănătatea ochilor

Roşiile sunt o sursă bogată de licopen, luteină şi beta-caroten – antioxidanţi puternici care şi-au dovedit eficienţa în protejarea ochilor împotriva deteriorării induse de lumină asociată cu dezvoltarea de cataractă. Un studiu recent a constatat faptul că persoanele cu aportul alimentar ridicat de luteină şi zeaxantină (ambele carotenoide găsite în roşii) au avut o reducere de până la 35% a riscului de a dezvolta boli de ochi.