Citește asta dacă ești șofer și te oprește un polițist în trafic. Te ajută mult!

Există foarte puțini conducători-auto care nu au fost niciodată opriți in trafic de agenți rutieri. Totodata, exista însă și foarte multi șoferi care nu știu care le sunt sunt drepturile și ce obligații are polițistul atunci când îi oprește.

Iată mai jos, câteva condiții, pe care trebuie sa le îndeplinească un polițist atunci când vă oprește și ce trebuie sa faci TU, ca șofer.

1. Agentul trebuie sa se prezinte (ai dreptul sa-i ceri legitimația, sa ti-o arate).

2. Sa-ti spună motivul opririi (care este motivul: filtru organizat si ce cauta ei, sa zicem, alcool, benzina sau dude).

3. Dacă este filtru, ai dreptul sa ceri ordinul de serviciu in care trebuie sa se regăsească data și intre ce ore au voie sa facă filtru, străzile pe care acționează si numele persoanelor care participa din echipaj.

4. Actele se cer pe un motiv (legea nu mai permite sa se oprească mașini și apoi sa se caute motive de amenda).

5. Deci, la oprire, se comunica șoferului motivul și nu poți fi sancționat decât pe acel motiv (asta dacă nu cumva ai portbagajul plin cu arme și doua cadavre legate la spate).

6. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunoști fapta și al doilea ca iei la cunoștința de amenda, deci puteți sa semnați ca luați la cunoștința de amendă, dar sa nu recunoașteți fapta, și sa-l convocați la tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui.

7. CEL MAI IMPORTANT: ori de cațe ori aveți un necaz cu politia, fie noapte, fie zi, puteți sa sunați la 112 (Apel National de Urgenta) si sa spuneți ca sunteți abuzat de echipajul care v-a oprit.

8. Fiti înțelegători cu polițistul, totuși sta pe strada de atâta timp (asta dacă nu începe sa abereze).

Polițiștii de pe radare nu mai au voie sa dea filmul inapoi. Deci, dacă va opresc si știți ca nu ați comis-o prea rau, le cereți ferm sa va arate:

A. Legitimația care atesta ca au dreptul de a lucra pe mașina de radar care sa aiba vizele la zi.

B. Copie după certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.
C. Legitimația care atesta faptul ca are dreptul de a conduce mașina ministerului de interne, legitimație care sa fie vizata.

D. Daca mai fac scandal, le cereți sa va arate „ordinul de serviciu”. Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfășoare activitatea respectiva.

Aceste acte trebuie sa fie întotdeauna asupra agentului de pe radar, dar faptul ca-l mai întrebi de ele de cele mai multe ori duce la un simplu avertisment pentru tine, pentru ca… ghiciți? De multe ori, aceste acte nu prea se găsesc asupra echipajului.

Sursa: ziarulevenimentul.ro

Citeste si:

Politistii sunt imputerniciti, conform actelor normative aflate in vigoare, sa opreasca soferii in trafic in anumite situatii. Ba mai mult, acestia pot chiar sa verifice masinile si identitatea pasagerilor, daca au motive intemeiate sa o faca.

In acelasi timp, daca sunt opriti pe dreapta, conducatorii auto sunt obligati sa aiba asupra lor o serie de documente a caror lipsa se sanctioneaza cu amenda.

COD RUTIER: Situatiile in care politistii pot sa opreasca soferii in trafic sunt prevazute in Regulamentul pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, scrie avocatnet.ro.

Conform acestul act normativ, politistii rutieri si cei de frontiera pot sa opreasca masinile pe drumurile publice dupa cum urmeaza:

-atunci cand sunt constatate incalcari ale normelor rutiere;
-in situatia in care exista indicii temeinice despre savarsirea unei contraventii ori a unei fapte de natura penala;
-pentru verificarea detinerii de catre soferi a documentelor prevazute de lege.

„Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza prin executarea semnalelor regulamentare de catre politistul rutier sau, dupa caz, de catre politistul de frontiera, atunci cand constata incalcari ale normelor rutiere ori in situatia in care exista indicii temeinice despre savarsirea unei contraventii ori a unei fapte de natura penala, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte si a bunurilor care fac obiectul urmaririi, precum si pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege”, stabileste regulamentul.

Atentie! Oprirea masinilor este permisa chiar si in conditiile producerii de calamitati naturale, dezastre sau alte situatii care pot pune in pericol siguranta circulatiei.

Masinile pot fi oprite, de obicei, in afara partii carosabile. Daca acest lucru nu este posibil, atunci oprirea se face cat mai aproape de marginea din dreapta a drumului, pe acostament, langa bordura ori in spatiile de parcare, iar noaptea, cu prioritate, in locuri iluminate.

„Se interzice imobilizarea vehiculului pe partea carosabila ca urmare a semnalului de oprire efectuat de catre politist in locurile in care vizibilitatea este redusa sub 50 m”, scrie in act.

Dupa oprirea autoturismului, soferul trebuie sa ramana inauntru, cu mainile pe volan, si sa respecte indicatiile date de politist. Totodata, pasagerii nu trebuie sa deschida portierele.

Conducatorii auto trebuie sa aiba asupra lor mai multe documente

Atunci cand sunt opriti in trafic de catre politistii rutieri sau cei de frontiera, soferii trebuie sa aiba asupra lor o serie intreaga de documente.

Astfel, conform Regulamentului pentru aplicarea Codului rutier, conducatorii de autovehicule si tramvaie sunt obligati sa aiba la ei actul de identitate, permisul auto, certificatul de inmatriculare/inregistrare si, daca este cazul, atestatul profesional.

In acelasi timp, acestia trebuia sa aiba asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, rovinieta si dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice. In plus, cei care transporta marfuri sau produse periculoase mai trebuie sa aiba si documentele de transport prevazute de lege.

„Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, precum si a celor neasigurate pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie”, scrie in Codul rutier.

Lipsa politei RCA, potrivit Codului rutier, este echivalenta cu retinerea certificatului de inmatriculare/inregistrare si retragerea placutelor cu numarul de inmatriculare/inregistrare. Iar conducerea vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic sau a caror ITP este expirata se sanctioneaza cu 9-20 de puncte-amenda si retinerea certificatului de inmatriculare/inregistrare.

In general, soferii care n-au asupra lor documentele prevazute de lege risca sa fie sanctionati cu 6-8 puncte-amenda.

Nota: Mai multe informatii despre polita RCA gasiti aici, iar despre rovinieta – aici.

In afara de documente, Codul rutier mai stabileste ca politistii au dreptul sa verifice masinile si identitatea pasagerilor: „In exercitarea atributiilor care ii revin, politistul rutier are dreptul sa verifice vehiculul, precum si identitatea conducatorului sau a pasagerilor aflati in interiorul acestuia atunci cand exista indicii despre savarsirea unei fapte de natura contraventionala sau penala”.

Important! Daca refuza sa inmaneze actul de identitate, permisul auto, certificatul de inmatriculare/inregistrare si celelalte documente prevazute de lege, soferii pot primi 6-8 puncte-amenda si patru puncte de penalizare. Acelasi lucru il patesc si cei care refuza verificarea masinii.

Nota: Un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie, astfel ca de la 1 ianuarie 2015 acesta este egal cu 97,5 lei. Atentie, insa, deoarece cuantumul va creste din nou incepand cu data de 1 iulie 2015.

Procesul-verbal de contraventie poate fi atacat in 15 zile de la comunicare

Citeşte mai mult pe avocatnet.ro.

DISTRIBUIȚI